מורה לאנגלית? על מה שמים דגש בתחילת שנה – חובת קריאה!

זהו. החגים מאחורינו, עכשו השנה מתחילה על-אמת.

הפעם אני בוחרת לפנות אל מורות האנגלית היקרות.
בעיקר מורות בכיתות הנמוכות, אבל ממש לא רק.
אני ממליצה לכל מורה לאנגלית לקרוא את המאמר הזה בתשומת לב רבה!

אלו טיפים אפשר לתת למורה בתחילת שנה?
משהו שבאמת יעזור ללמד ולקדם את התלמידים כמו שצריך,
שיטמיע את האנגלית היטב היטב לאורך שנים?

חשוב לי לחלוק איתכן 2 נקודות חשובות מאד
שמנסיוני, כדאי לקחת בתור יסודות ואבני דרך בלימוד האנגלית:

1- קריאה והגיה נכונה

חשוב! חשוב! חשוב!
מורות המלמדות את הקריאה לראשונה – אי אפשר לומר מספיק כמה חשוב ללמד הגיה נכונה של הקריאה,
זאת אומרת, הגיה נכונה של אותיות הניקוד.

(ואיזה נס שאנגלית זה לא סינית…
עוד חכו ליום שסינית תיהפך להיות השפה הבינלאומית..!)

אבל עדיין – אחוז ניכר מאד מהתלמידים בכל הגילים, אף תלמידים ברמה טובה,
לא קוראים נכון!!
ובין אם רוצים או לא, זה משליך על כל תחומי רכישת השפה, וכן, גם על הדיבור.

כיון שהשם של האות שונה מההגיה הרגילה‘צליל’) של האות, חשוב לשנן שוב ושוב את הצליל כדי שקריאת המילה תהיה נכונה.
לדוג’, שהתלמידים ידעו בבירור שלמרות ששם האות i הוא ‘אַיי’, ההגיה שלה הוא ‘אִי’.
בד”כ חשוב יותר לזכור את הצליל של האות מאשר את שם האות.

טיפים

– כדאי לתת רמז כלשהו לזכירת צליל האות.

– שימו לב!  את האות a לא נהגית ‘אֶ’ אלא דומה יותר ל’אַ’.
אחת הסיבות הנפוצות לשגיאות כתיב היא כיון שהתלמידים לא יודעים את הבדל הצליל בין a לבין e. (תחשבו על המילים man-men!)
האות e היא כמו סגול  /  האות a היא כמו פתח.

– גם מורות בכיתות גבוהות יותר צריכות לתת את הדעת שהתלמידים אכן הוגים נכון את אותיות הניקוד.
המלצה חמה – לא משנה באיזו כיתה, מתי שהוא בתחילת שנה כדאי שהמורה תעבור שוב עם התלמידים על צלילי האותיות,
בעיקר אותיות ניקוד ואותיות מבלבלות (G,J,C,K,F,P, ,Y,W וכו).

 

2- קריאה בקול רם

אוקי, אז יש דברים שהשתנו במהלך אלפי השנים, אבל יש דברים שלא.
הטמעת הקריאה היא אחד הדברים שלא השתנו:
בשביל לרכוש קריאה בצורה מיטבית צריך לקרוא בקול.

זה נכון קודם כל לתלמידים מתחילים שרק החלו ללמוד קריאה,
וזה נכון גם לתלמידים וותיקים במשך כל שנות הלימודים.

הקפידו לתת לתלמידים לקרוא בקול!!

מה זה יתן?
א- כך תדעו איפה התלמיד טועה ותוכלו לתקן אותו
ב- התלמיד ישתפר ברהיטות ומהירות הקריאה
ג- המילים יוטמעו טוב יותר אצל התלמיד ויהיה לו קל יותר לשלוף מילים
ד- התלמיד יתרגל להוציא מילים באנגלית מהפה ולא יפחד לדבר, גם כשאינו קורא!

כמובן שאי אפשר שכל התלמידים יקראו בקול כל יום.
אז העצה שלי – בחרו כל יום ב-5 תלמידים שיקראו כמה שורות בקול.
רשמו ביומן או במקום יעודי אלו תלמידים קראו בקול באותו יום, וכך המשיכו בכל שיעור עד שעברתם על כל התלמידים בכיתה.
אח”כ התחילו מהתחלה.

לא לוותר על קריאה בקול, בכל שיעור אנגלית!!
זה יכול להיות קריאת שיעורי בית
זה יכול להיות סיפור שקוראים יחד
זה יכול להיות מתוך ספר ספריה שכל תלמיד קורא בעצמו.
העיקר – לקרוא בקול.

אני בטוחה שכל מורה שתיישם קריאה בקול, כמובן אחרי ווידוא שהקריאה נכונה, תראה התקדמות ניכרת!!


מאחלת לכן המון הצלחה וס”ד
ולמידה פורה ומהנה גם למורה וגם לתלמידים!

– תהילה

*המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות אך מתייחס לתלמידים ותלמידות כאחד.

 

1 מחשבה על “מורה לאנגלית? על מה שמים דגש בתחילת שנה – חובת קריאה!”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *