עכשו שפתרנו את בעיית הקריאה באנגלית, או שזו לא היתה בעיה מעולם,
איך יוצרים עניין וחיבור לשפה?
חלק ב' בנושא.
[וכשתסיימנה לקרוא, בדקו מה צרפתי לשימוש מהנה, מלמד ומעשי!]
במאמר זה נדון על הילדות שקוראות בצורה רהוטה, ועל אלו שהצלחנו להעלות אותן על דרך המלך בקריאה, אבל עדיין לא מספיק 'מחוברות' לשפה.
מה זה אומר 'להיות מחובר'?
'חיבור' מלשון 'חבר' – קשר, אהבה, הזדהות עם משהו/מישהו, במקרה שלנו, שימוש בשפה האנגלית. כולנו מבינות שאם התלמידה אוהבת ורוצה בשפה האנגלית, היא תתאמץ יותר כדי להצליח, ומסתבר שאכן גם תצליח יותר.
איך נגרום לרצון וחיבוב השימוש בשפת האנגלית?
א. שימוש בשפה בדרכים שונות, מחוץ למסגרת הלימודית
בתור אימהות, ננסה 'להגיש' את השפה האנגלית לבנותינו במגוון 'מתכונים' ו'תיבולים'. כך הילדה לא תרגיש שהאנגלית היא רק "עוד מקצוע מעצבן שצריך לעבוד עליו קשה", אלא תהנה מהשימוש בשפה ותרצה להשתפר בה. לכן ננסה לשלב את שפת האנגלית בכל מיני צורות שונות בבית.
אמא יקרה, שימי לב! גם אם את עצמך לא מי-יודע-מה טובה באנגלית, או שפעם היית אבל כבר שכחת, את עדיין יכולה לעשות את זה! מה שיקרה זה שפשוט 'תחיי' את האנגלית ו'תתחברי' אליה מחדש יחד עם ביתך!
איך נעשה את זה? הנה מגוון רעיונות, ואני בטוחה שגם אתן תוכלנה להמשיך את הרשימה:
1) בחירת זמן מסויים ביום שהאם וביתה מדברות באנגלית –
זה יכול להיות תוך כדי סידור הבית, שטיפת כלים משותפת, בזמן ארוחה אם מתאפשר, הליכה משותפת עם בת גדולה וכו'. (בנוסף לאנגלית, תרוויחו גם זמן איכות יחדיו!)
על מה מדברים?
כמה רעיונות קלים לישום:
– על הדבר אותו אתן עושות (אמא מגהצת והילדה אוספת צעצועים. הילדה יכולה לומר לאמא מה היא מרימה, מי שיחק עם זה, מה מבין המשחקים היא אוהבת וכו'. אמא יכולה לומר לילדה במילים פשוטות של מי החולצות, איזה צבע כל חולצה, וכו')
– כל אחת מספרת משהו קצר שקרה לה באותו היום.
– בוחרים סיפור מוכר ופשוט (יוסף מוקיר שבת…זהבה והדובים…) ומספרים אותו באנגלית. אמא עוזרת כל פעם שצריך.
– הילדה מספרת בכל פעם על מישהו אחר במשפחה (איך קוראים לו, בן כמה הוא, מה הוא אוהב, איפה לומד וכו').
נקודות חשובות בנושא הדיבור:
♦ אין צורך להאריך. כמה דקות בכל יום (לפי הגיל והרמה) זה מעולה!!
♦ כשמדברים בלי מסגרת, לא מתחשבים בדקדוק. העיקר לדבר ולדבר כמה שיותר, גם אם יש שגיאות דקדוקיות.
♦ כשלא יודעים מילה, חושבים על דרך פשוטה וקלה לומר אותה.
דוג': רוצים לומר "הסתבכתי" אבל לא מכירים כזו מילה, אז אומרים "לא יודעת מה לעשות" (I don't know what to do). אם עדיין לא מצליחים, וגם אמא לא יכולה לעזור, אומרים בעברית!
♦ הֵיו עקביות!! כמה דקות בכל יום יועילו הרבה יותר מאשר הרבה, פעם ב…
2) שרים באנגלית –
מומלץ לבחור שירים פשוטים ולא ארוכים, כמובן בהתאם לגיל ולרמה.
3) משחקים באנגלית –
♦ היום יש מגוון די גדול של משחקים מוכנים, אפילו בחנויות של פרסים. לרכישת משחק קליל ומהנה במשפחה – תוכלו למצוא כאן משהו נחמד מאד וכיף שניתן לשימוש ברמות שונות, ולשחק מספר רב של פעמים בהנאה!
♦ משַֹחקים משחק דיבור מוכר, אך באנגלית. לדוגמא: אישיות, טלפון שבור, ים-יבשה, וכו'.
♦ צרפתי לכן פעילות כיפית ומשעשעת ב-2 רמות שונות להנאה וצחוק ביחד! קישור לקראת הסוף.
ב. הצלחות מרובות ככל שניתן
כשם שאהבה ורצון לידיעת השפה גורמת לתלמידה להתאמץ להבין ולהצליח, גם ההיפך הוא הנכון, ואולי אף יותר. ילדה שחווה הצלחות באנגלית (ובכל תחום…) בד"כ 'תתחבר' לשפה ותרצה להשתמש בה ולהצליח עוד יותר.
לכן חשוב מאד לספק לילדה הזדמנויות להצלחה.
♦ זה יכול להיות בשיחות פשוטות מאד כמו שהזכרנו לעיל.
♦ זה יכול להיות בקריאה קלה אך עקבית. כדאי מאד לספק לילדה ספרי קריאה קלים יותר מהרמה שלה, וכמה שיותר, כדי שתראה שהיא מצליחה ומבינה. שמנה לב – קריאת ספרים להנאה (ולא ספר לימוד) באנגלית היא אחת הדרכים היעילות והמוכחות להעשרה והתקדמות בשפה!
כשהבת קוראת ספר שלא קשה עבורה, היא מרגישה תחושת סיפוק על שהבינה בלי להתאמץ מידי. זה יגרום לה לרצות לקרוא עוד ספר קל, ועוד אחד, ואח"כ גם ספר ברמה הבאה.
יחד עם זאת, הילדה תעשיר את אוצר המילים שלה, הגם אם במילים בודדות מכל ספר.
ובנוסף – היא תתרגל לדפוס משפטים באנגלית שקראה לעתים קרובות, היא תתחיל לקרוא בקצב מהיר יותר, תזכור טוב יותר מילים שקראה שוב ושוב, תעז להשתמש במילים שהיא כבר מכירה היטב גם בדיבור, ועוד רווחים נוספים.
זכרו!! לקרוא בכל יום קצת, אפילו עמוד או שנים, עדיף מאשר לקרוא הרבה בבת אחת, אך לעתים רחוקות!
המטרה שלנו היא שהאנגלית "תתנגן" לילדה בראש כמה שיותר, וכך היא 'תתחבר' ותשתפר בשפה.
ניתן להשיג ספרים מספריות ביה"ס, לעתים מספריות אנגלית שכונתיות, ואף לרכוש ספרים מדורגים המיועדים לדוברי עברית (כגון כאן). בתקופה מאתגרת זו, נוצר טרנד חדש של 'ספריות משותפות' בו מספר משפחות רוכשים ביחד חבילות ספרים ברמות המתאימות, ומחליפים ביניהן. זוהי דרך נהדרת ליהנות ממגוון ספרי קריאה מדורגים באנגלית בלי להוציא מידי הרבה כסף על כך!
למעוניינות בהשתתפות במיזם 'ספריה משותפת' ורכישת חבילה לפי רמה (תערובת של כמה הוצאות לאור, כולל ספרים מיובאים מחברות בינלאומיות), צרו קשר עם המערכת בטופס "צור קשר" או בכתובת office@green-english.co.il.
לסיום: אני בטוחה שברגע שתתחילו לנסות להכניס את האנגלית 'מהדלת האחורית', תצליחו גם אתן לחשוב על דרכים נוספות יצירתיות ומהנות, לטובת בתכן, ואולי אפילו לטובתכן!
אל תשכחו להוריד את הפעילות החוויתית והמשעשעת מכאן, אני בטוחה שתהנו מאד!
וכמובן, נזכור תמיד שזו השתדלות בדבר שהפך היום להיות כישור חיים חשוב מאד, ונתפלל לס"ד כדי שנוכל לעזור לבתנו להתקדם ולהצליח. מנגד, נשתדל לא להפוך את האנגלית לאידיאל ו'אלילות' ונשמור על פרופורציות, כמו בכל דבר בחיים! (:
איתכן בדרך צלחה –
תהלה
* המאמר נכתב בלשון נקבה מטעמי נוחות אך מתייחס לתלמידים ותלמידות כאחד.