מה עושים אם הבת שלי פשוט לא "מתחברת" לאנגלית?
"הבת שלי ממש לא מתחברת לאנגלית"
"שיעורי אנגלית הם פשוט עונש בשביל בתי"
"הילדה ממש 'שונאת' אנגלית – מה אפשר לעשות?"
"בתי מצויינת ברוב המקצועות, אבל עם אנגלית היא ממש לא מסתדרת!"
האם המשפטים הללו מצלצלים לך? אם גם את מרגישה כך, סדרת המאמרים הזאת היא בשבילך!
נו, למה באמת??
לפני הכל, אשאל אותך שאלה –
איך הבת שלך* במקצועות אחרים? האם בעברית היא כן קוראת?
אם יש לביתך בעיות גם במקצועות אחרים, או שהיא ממש לא אוהבת / קשה לה לקרוא בעברית, דבר ראשון עלייך לבדוק ולטפל בבעיה הכללית. אולי יש לה בעיית קשב, אולי בעיית קריאה כמו דיסלקציה / דיסגרפיה, אולי היא פשוט צריכה משקפיים? ויכול להיות שהיא קצת יותר איטית בלימודים, זה מותר וזה בסדר גמור, צריך לעזור לה ביכולות ובקצב שלה, לפעמים עם סיוע מקצועי.
תמיד אפשר ובדרך כלל כדאי להעזר בצוות הלימודי ולראות מה יש לביה"ס להציע ולתרום.
בהחלט חשוב לך לקרוא גם את המאמר הזה, אבל זכרי שראשית עלייך לוודא שאת מודעת לבעיית השורש ומטפלת בו!
מנגד, ולכאורה למרבה הפלא, יש הרבה מאד בנות שמצוינות במקצועות אחרים, אפילו אוהבות לקרוא בעברית, אבל פשוט לא "מסתדרות" עם אנגלית. ועוד יותר מזה, אני לא אתפלא אם תאמרי לי "הבת שלי ממש אהבה אנגלית בשנה הראשונה שהתחילו ללמוד את השפה. היא שרה את השירים ודקלמה שוב ושוב את המילים החדשות שלמדה. אבל בשנים הבאות האנגלית נעשתה לה קשה והיא ממש לא מסתדרת עם זה…"
אז מדוע?
וכאן אשאל שאלה נוספת:
האם ביתך יודעת לקרוא אנגלית בצורה תקינה?
במהלך שנותי כמורה לאנגלית אני נתקלת שוב ושוב בתופעה של תלמידים ממוצעים עד מצויינים במקצועות כמו עברית וחשבון, אך פחות מממוצעים ועד חסרי ידע בסיסי באנגלית.
לעתים קרובות מאד, הם אינם קוראים אנגלית באופן תקני. לפעמים כמעט לא יודעים לקרוא אנגלית בכלל. הנסיון מראה שבהרבה מקרים פה טמונה הבעיה.
כמעט בלתי אפשרי להתקדם באנגלית כשפה שניה ללא כישורי קריאה מבוססים!
זה נכון ששפת אם נרכשת משמיעה, וכל ילד כאן בארץ ידבר ויבין עברית לפני שהוא קורא אותה.
וזה גם נכון שאם ילד ישהה בארצות הברית במשך חדשיים, הוא יחזור לארץ מצוייד ושולט באוצר מילים כמו שלא למד במשך שנים של לימוד אנגלית בבית הספר, וכל זה רק משמיעה.
אבל!! ילדים לומדים שפה משמיעה כאשר זו השפה שהם שומעים כל הזמן. אם מדובר בבת הלומדת אנגלית כשפה שניה רק במשך מספר שעות מצומצם בשבוע, וגם זה נגוס בשלל הפרעות – הסיכוי קלוש מאד שהיא תוכל ללמוד את השפה כמו שצריך.
מה שנדרש ברכישת שפה שניה הוא רצף! רצף! רצף!
אם בֵּיתכם הוא לא בית דובר אנגלית, נדרש "להכניס" את האנגלית בעזרת כלים שונים – קריאה, שמיעה, דיבור – במשך כמה שיותר זמן במהלך השבוע. הכלי הכי שימושי וזמין הוא כמובן הקריאה.
שמנה לב: תלמידה שלא קוראת נכון פשוט 'לא נמצאת' במהלך שיעורי אנגלית. רוב הלמידה נעשית גם ובעיקר בעזרת קריאה, וברגע שלא קל לילדה לקרוא את החומר כמעט כמו עברית, הראש שלה 'בורח!'
וזה יוריד מהבטחון העצמי שלה באנגלית וישפיע על כל תחומי האנגלית: על הבנת הנשמע, על הדיבור, על דקדוק, וכמובן על כתיבה.
אז תכלס, מה עושים אם בדקתי ונראה שאולי אכן יש בעיה בקריאה?
אם מתאפשר, ובעיקר אם ביתך בשנים הראשונות ללימוד אנגלית (כיתות ג-ה), כדאי מאד לתת לה לפחות כמה שיעורים פרטיים עם מורה מנוסית, כדי להעמיד אותה על דרך המלך ו"לפתוח לה את העיניים".
כמובן, גם הורה או קרוב משפחה מבוגר אחר ששולט באנגלית (לפחות בקריאה רהוטה…) יוכל לקחת על עצמו את המשימה ביסודיות ובסבלנות.
רוצות קצת עזרה? בבקשה, הכנתי עבורך קובץ מיוחד – פשוט מאד אך גם יעיל מאד – עם חזרה על ההברות וכללי קריאה בסיסיים. מדובר כאן בקריאה בסיסית ולא מורכבת, אך לפני הכל עלינו לוודא שביתך יודעת להגות נכון את האותיות, ובעיקר את אותיות הניקוד. הדפיסו ופעלו לפי ההוראות בעמוד הראשון.
הבת כבר בכיתה ז' או ח' ונראה לך שעזרה בקריאה לא רלוונטית עבורה? זו טעות!!!
אם הבת שלך לא סובלת לקרוא אנגלית – אז כן, הדפיסי עבורה ועברי איתה יחד. אולי היא פשוט לא יודעת לקרוא כמו שצריך, ועלייך לפתוח לה את העיניים!!
הנה הקובץ – ביסוס הגיית ה ABC
ניתן בהחלט לכתוב שאלות ותגובות, אעשה כמיטב יכולתי לענות לכל אחת!
נשתמע במאמר הבא, חלק ב' בנושא חיבור התלמידה לאנגלית.
מאחלת לכן המון הצלחה וס"ד!
תהלה
* המאמר נכתב בלשון נקבה מטעמי נוחות אך מתייחס לתלמידים ותלמידות כאחד.